
Prezidentas Gitanas Nausėda Valstybės gynimo taryboje jau užtikrintai kalba apie 5-6 procentus gynybai nuo bendrojo vidaus produkto (BVP) 2026-2030 metais. Pagal Valstybės duomenų agentūrą 2024 metų BVP buvo 77,8 mlrd. Eurų. Šis dydis šiemet, kaip ir dauguma metų, auga, bet pagal kukliausią scenarijų galime skaityti, kad kalbame apie maždaug 3,89-4,668 mlrd. Eurų gynybai kasmet.
Santiagas Čilėje (6,999 mln. Gyventojų) dabar plečia savo metro tinklą dvejomis naujomis linijomis, kurios kainuos 3 mlrd. Dolerių. Vilnius yra bene 10 kartų mažesnis. Statybininkų asociacijos prezidentas Dalius Gedvilas LRT.lt straipsnyje teigia, kad: „pavyzdžiui, Helsinkis, ESPO atšaka kainavo du su puse milijardo, jeigu neklystu.“
Metro linijas turi ir mažesni miestai už Vilnių: Lilis, Breša, Lozana. kai kurių miestų patirtis rodo, kad mažesni miestai taip pat gali sėkmingai turėti metro. Metro gali turėti net ir Kaunas. Kam čia statyti tramvajų, kuriame nepasislėpsi? Metro traukiniai važiuoja atskirais tuneliais, todėl jie yra nepriklausomi nuo automobilių eismo ir spūsčių. Dėl nepriklausomumo nuo eismo, metro traukiniai yra punktualesni nei tramvajai, kuriems gali trukdyti automobilių spūstys. Metro traukiniai paprastai važiuoja didesniu greičiu nei tramvajai, nes jie turi atskirus tunelius ir trasas, todėl jiems netrukdo automobilių eismas. Metro traukiniai gali vežti daugiau keleivių nei tramvajai, todėl jie yra efektyvesni didelių keleivių srautų aptarnavimui. Dėl nepriklausomumo nuo eismo, metro traukiniai yra punktualesni nei tramvajai, kuriems gali trukdyti automobilių spūstys. Metro traukiniai, važiuodami tuneliais, sukelia mažiau triukšmo nei tramvajai, važiuojantys gatvėmis. Tai tikrai atsipirktų per keliasdešimt metų – bet mes galvojam tik viena – dviem kadencijom į priekį?
Bet laimėtų visi. Slėptuvių katastrofiškai trūksta. Iš karo Ukrainoje matome, kaip metro gali tarnauti kaip adekvatus prieglobstis. Ten įrengtas vėdinimas, mokyklos, kirpyklos ir viskas, ko reikia. Bet ne – mums reikia dusti kamščiuose savo dyzeliniuose visureigiuose ir statyti nacionalinį stadioną. Jį statom dešimtmečius, o metro – nereikia? Jis ir koncertų rūmai turi suteiktą nacionalinės svarbos statusą. Kodėl metro neturi nacionalinės svarbos statuso? Man atrodo išlikti gyvam per raketų smūgį yra gana svarbu. Galimai ir svarbiau už koncertą.
Vilniuje pastatyti metro būtų naudinga dėl kelių pagrindinių priežasčių:
- Jis galėtų tarnauti kaip priedanga prieš agresorių.
Metro tuneliai yra giliau po žeme, todėl jie gali suteikti saugią priedangą nuo oro smūgių, raketų ar artilerijos atakų. Daugelis miestų, tokių kaip Kyjivas ar Londonas, istorijoje jau naudojo metro kaip slėptuves per karinius konfliktus. Antrojo pasaulinio karo metu Londono gyventojai slėpėsi metro nuo vokiečių bombardavimų („Blitz“ kampanija).Šaltojo karo laikais kai kurie miestai planavo metro tunelius naudoti kaip slėptuves nuo branduolinės atakos.
Giliausi metro tuneliai gali veikti kaip improvizuotos slėptuvės nuo branduolinio ar cheminio ginklo panaudojimo. Jei metro sistema yra aprūpinta tinkama ventiliacijos ir sandarinimo įranga, ji gali sumažinti pavojų civiliams.
Metro gali būti naudojamas ne tik kaip slėptuvė, bet ir kaip alternatyvus požeminis judėjimo kelias, leidžiantis žmonėms ir kariuomenei saugiai persikelti per miestą, kai paviršiaus keliai tampa nesaugūs.
Modernus metro gali turėti savo elektros tiekimą, vandens atsargas ir netgi laikinas gyvenamąsias zonas, leidžiančias žmonėms išgyventi ilgiau. Pavyzdžiui, kai kurie metro tuneliai yra pritaikyti ilgalaikiam buvimui krizės metu.
Žinodami, kad turi saugią vietą slėptis, gyventojai jaustųsi saugiau, o miestas išliktų labiau funkcionuojantis, net jei agresorius bando jį sugriauti.
- Greičiau pasiekiamos vietos
Vilnius nuolat susiduria su didelėmis spūstimis, ypač rytinio ir vakarinio piko metu. Metro galėtų padėti sumažinti automobilių skaičių gatvėse ir pagreitinti susisiekimą.
Metro būtų nepriklausomas nuo gatvių infrastruktūros, todėl kelionės trukmė būtų pastovesnė ir trumpesnė, palyginti su autobusais ar troleibusais.
- Ekologiškumas
Metro yra elektrinė transporto priemonė, todėl jis padėtų mažinti oro taršą ir triukšmą mieste, skirtingai nei dyzeliniai autobusai ar didelis kiekis automobilių.
- Ekonominė nauda
Geresnis viešasis transportas gali paskatinti verslo plėtrą, nekilnojamojo turto vertės augimą ir naujas investicijas. Taip pat daugiau žmonių galėtų gyventi toliau nuo centro, bet vis tiek patogiai pasiekti darbą.
- Turistų ir miesto įvaizdis
Metro galėtų būti patogesnė alternatyva turistams, o pats faktas, kad Vilnius turėtų metro, prisidėtų prie modernaus miesto įvaizdžio.
- Ateities miesto plėtra
Vilnius auga, o ateityje automobilių srautai tik didės. Metro galėtų tapti ilgalaikiu sprendimu, kuris padėtų išvengti transporto sistemos perkrovos ateityje.
Kartais žmonės galvoja, kad metro negalima įrengti jau pastatytame mieste. Yra 3 būdai. Atviras kasimas (angl. cut and cover): Šis metodas naudojamas, kai metro linija yra tiesiogiai po gatve. Iškasama tranšėja, įrengiamas tunelis, o po to tranšėja užkasama. Šis metodas yra palyginti pigus, tačiau sukelia didelių nepatogumų eismui ir pėstiesiems.
Tuneliavimas (angl. tunneling): Šis metodas naudojamas, kai metro linija yra giliai po žeme. Naudojamos specialios tuneliavimo mašinos (TBM), kurios kasdamos tunelį tuo pačiu metu įrengia jo sienas. Šis metodas yra brangesnis, tačiau sukelia mažiau nepatogumų paviršiuje.
Kasyba sprogdinant: Šis metodas naudojamas, kai metro linija eina per uolienas. Naudojami sprogmenys, kurie susprogdinami, o po to iškasama susprogdinta uoliena. Šis metodas yra pavojingas ir reikalauja specialių saugos priemonių.
Savaime suprantama, prieš pradedant kasimo darbus, būtina perkelti esamus inžinerinius tinklus, tokius kaip vandentiekio, kanalizacijos, elektros ir dujų vamzdžiai.
Taip taip – gal negerai visus kiaušinius sudėti į vieną krepšį? Bet kaina, tai tik nuomonė. Būtų įdomu, ką apie tokias išlaidas gynybai samprotauja karinis patarimas. Aš nieko nesakau: nori taikos, ruoškis karui. Esmė tame – beveik visa karinės paskirties infrastruktūra po neramumų praktiškai praras savo aktualumą. Metro tarnaus dar nors ir šimtmetį. Kodėl mes dar jo nekasam?
Publikuota portale lrt.lt