Jau sukurta keletas vakcinų nuo pandemijos, pradedam skiepyti, tad metas atgaivinti nemokamo viešojo transporto idėją.

Automobilių statymas didmiestyje – visas miestas grėsmingai apmokestintas, automobilio išlaikymas (jeigu pasirinkote ne elektrinį) kainuoja daug pinigų. Įsigijimas, kuras, draudimas, padangos, tepalų keitimas, langų apiplovimo skystis, kvapas salone, valymas ir pan. Labiausiai man pasaulyje patinka taupyti, o sutaupytus pinigėlius paskui kažkur protingai išleisti. Kiekvienas namų ūkis kiekvieną mėnesį sutaupytų krūvą išlaidų – jomis galėtų skatinti pandemijos išmėgintą ekonomiką.

Jei vidutinis atlyginimas 2020 m. trečiąjį ketvirtį Kauno miesto savivaldybėje (NETO) 945,7 (šaltinis https://osp.stat.gov.lt/informaciniai-pranesimai?articleId=8243157), keli šimtai Eurų automobilio išlaikymui yra klausimas.

Sakykime šeimoje keturi žmonės, kurie važiuoja du kartus per dieną. Pats paprasčiausias tipinis mėnesinis viešojo transporto nuolatinis bilietas kainuoja 28 eurus. Per mėnesį: 4×28=112 Eur. Per metus: 112×12=1344 Eur. Pinigai. Metų studijų kaina VDU teisės fakultete.

Maršrutai yra gana patogūs, ilgai laukti nereikia, bet euras už vienkartinę kelionę yra strategiškai dideli pinigai. Žinau, kad nemokamų pietų nebūna,miestas pats iš biudžeto turėtų kažko atsisakyti, kad galėtume tą leisti. Nevisai.

1. “Kaune 2020 metais pradėjo veikti didelio efektyvumo atliekomis kūrenama kogeneracinė jėgaine, kurios elektrinė galia siekia iki 26 MW, o šilumos gamybos galia apie 70 MW. Tokie pajėgumai kasmet leis racionaliai panaudoti apie 200 tūkst. tonų regione susidarančių komunalinių atliekų, likusių po rūšiavimo, ir pagaminti apie 500 GWh šilumos bei apie 170 GWh elektros energijos.” (Šaltinis: https://kkj.lt/apie-mus/apie-jegaine/16). Kaunas atiduoda jai šiukšles. Mes turim pilną moralinę teisę reikalauti elektros troleibusams nemokamai iš tos elektrinės. Šiukšlėmis tai aprūpina miestas.

2. Automobilių stovėjimo rinkliavos turi būti skirtos viešojo transporto piginimui. Iš mokestinės teisės pusės – automobilių stovėjimo mokestis nėra mokestis. Tai rinkliava ir savivaldybė gali ją panaudoti transporto labui be centrinės valdžios atsiklausimo. Naujų transporto priemonių išlaikymas bus pigesnis. Kada sekantis miesto tarybos posėdis?

Europos aplinkos agentūra nuolat įspėja apie taršą miestų centruose, apie bendrą Europos sąjungos taršos mažinimo politiką (Šaltinis: https://www.eea.europa.eu/lt/themes/air/intro). Mes nušautume du zuikius – mažesnė tarša, pilnesnė gyventojų piniginė. Estai išsikovojo keturis kartus daugiau vakcinų ir nemokamą viešąjį transportą Taline. Tauragė gali, o mes tai esam atsilupėliai?